Dwa kolejne tomy, trzeci i czwarty, "Stylu późnego w muzyce, literaturze i kulturze" są zapisem wykładów wygłoszonych na konferencji zorganizowanej w 2014 roku przez Akademię Muzyczną w Katowicach i Uniwersytet Śląski. Było to już trzecie spotkanie z cyklu "styl późny", które zgromadziło muzykologów, teoretyków muzyki, literaturoznawców, historyków sztuki, kulturoznawców i filozofów. Problematyka obydwu publikacji dowodzi, że zjawiska "późności" i "schyłkowości" wciąż budzą wiele kontrowersji, nie poddają się jednoznacznym klasyfikacjom i opisom. W tomie trzecim pomieszczono artykuły dotyczące zagadnień stylu późnego w kulturze europejskiej począwszy od XVIII wieku. Wśród poruszonych tematów, widzianych przez autorów poprzez pryzmat stylu późnego i "późności", znalazły się: polskie poetyki oświeceniowe Golańskiego, Dmochowskiego oraz Krasickiego, styl empire w kontekście całej epoki oraz myśli Hegla, "Klavierstcke" op. 118 Brahmsa jako cykl, muzyka szkoły burgundzkiej XV wieku a twórczość francuskich kompozytorów końca XIX wieku, "Trio fortepianowego d-moll" op. 120 Gabriela Faur na tle jego dzieł kameralnych, "IV Symfonia" op. 58 i poemat na organy solo "In paradisum" op. 61 Nowowiejskiego, indywidualizm stylistyki Rachmaninowa, twórczość Mahlera, "schyłkowość" w powieściach Wilde'a, Joyce'a i O'Briena, dzieła poetyckie Lawrence'a w perspektywie estetyki egzystencji i książki Saida "On Late Style", retoryka dynamicznej statyczności jako nowy paradygmat filozoficzny i kulturowy.
Komentarze