W swojej książce Maciej Miłkowski wnikliwie analizuje 24 opowiadania wybitnych autorów i autorek literatury światowej, m.in.: Borgesa, Conrada, Dostojewskiego, Fuentesa, Hemingwaya, Lispector, Mansfield, Nabokova i Zweiga. Jak zauważa Miłkowski: Istotą opowiadania jest to, że nie dotyka wszystkiego, skupia się na pewnym wycinku rzeczywistości. A przecież dobre opowiadanie mówi zarazem o wiele więcej niż widać na pierwszy rzut oka. Przyglądając się wybranym tekstom, próbowałem nie tyle odczytać ich ukrytą treść, co raczej dowiedzieć się, w jaki sposób autor czy autorka zdołali tę dodatkową przestrzeń upchnąć. Jakie obierali strategie, jakie wznosili budowle, jakie uruchamiali mechanizmy? Przyglądałem się opowiadaniom, tak jak można się przyglądać obrazowi, rzeźbie, lampie albo zegarowi zachwycając się nimi, ale również zadając pytanie: Jak to jest zrobione?.
Anatomia opowiadania jest osobistą lekcją pisania i uważnego czytania. Zachęca nas do nowych lektur albo ponownego odczytania tych, które już znamy. Książka sprawdzi się również jako przewodnik po literaturze dla uczniów i studentów.
Komentarze