Lęk oraz inne uczucia pojawiają się zarówno u dzieci jak i u dorosłych. Są normalną i naturalną częścią życia każdego człowieka. Dzięki temu, że się boimy nasz organizm wchodzi w stan gotowości i czujności, może nas uchronić przed niebezpieczeństwem. Inne uczucia takie jak radość, smutek, rozpacz, złość czy tęsknota pojawiają się równie często i mają wpływ na nasze życie, życie naszych dzieci oraz podopiecznych. Wśród propozycji zajęć dotyczących uczuć i emocji autorka pamiętała, również o tym, że oprócz uczuć przykrych jest wiele uczuć przyjemnych jak radość, duma czy szczęście.
W Dzieciakach uczuciakach podkreślana jest konieczność towarzyszenia dziecku w trudnych chwilach, oraz potrzeba rozmowy z dzieckiem przeżywającym silne uczucia, pokazuje rodzicom jak takie rozmowy przeprowadzać, od czego zacząć, jak sprawić, żeby spotkanie z dzieckiem było dla niego interesujące i przydatne. Odpowiednia dawka wiedzy, doświadczenia oraz przydatnych przykładów z życia oferowana czytelnikowi sprawia, że rodzic jest lepiej przygotowany do działania i rozumienia uczuć swojego dziecka.
Proponowane w książce zajęcia są adresowane zarówno dla grupy dzieci jak i jako propozycja indywidualnej rozmowy. Dzięki temu, że dziecko ma okazję rozmawiać o uczuciach, emocjach i swoich problemach otwarcie, w grupie rówieśników a także wysłuchać opowieści innych osób może sprawić, że łatwiej mu będzie spotkać się ze swoimi problemami i poradzić sobie z nimi. Dzieci, porządkując obrazki, oglądając filmy, słuchając opowiadań często utożsamiają się z bohaterami tam występującymi. Pozwala im to na lepsze zrozumienie pojawiających się problemów, bezpieczne przeżywanie uczuć oraz przygód bohaterów oraz łatwiejszy dostęp do własnych przeżyć i doświadczeń.
Książka zawiera wiele cennych i różnorodnych propozycji zajęć i zabaw. Dzięki częstym rozmowom i rozmaitym ćwiczeniom, wspólnym oglądaniu filmów, słuchaniu opowiadań, rysowaniu, dyskusjom i odpowiadaniu na przygotowane wcześniej pytania, dzieci się nie nudzą i aktywnie uczestniczą w rozwiązywaniu proponowanych zadań.
Autorka w wielu miejscach książki, zwracając się do rodziców zastępczych, podaje bardzo ważne i cenne uwagi i komentarze dotyczące przebiegu proponowanych zajęć oraz wskazówki dotyczące tego w jaki sposób rozumieć cel i sens ćwiczeń. Także jak rozmawiać i postępować z dzieckiem, które jest w silnych emocjach, jak zachęcić go działania oraz jak rozumieć jego zachowanie i postępowanie. Podaje też tytuły opowiadań i filmów oraz linki do tekstów, z których korzysta podczas zajęć.




Komentarze