Emocje i umiejętności społeczne 1. Dla przedszkolaków
Emocje i umiejętności społeczne 1. Dla przedszkolaków to zupełnie nowy tytuł w kolekcji książeczek PUS. Książeczkę tę kierujemy głównie do dzieci w wieku przedszkolnym. Korzystać z niej mogą również dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, na przykład z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, które często mają trudności z rozpoznawaniem i właściwym reagowaniem na stany emocjonalne i zachowania innych osób.
Celem tej książeczki jest pomoc w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności społecznych na tym wczesnodziecięcym etapie.
Rozwój emocjonalny dziecka to fundament jego dojrzewania we wszystkich sferach życia. To właśnie zdolności emocjonalne, zwane też kompetencjami społecznymi, odgrywają ogromną rolę w przyszłych osiągnięciach dziecka jako ucznia i osoby dorosłej, jak również mają wielki wpływ na jego relacje z innymi osobami.
Dziecko w wieku przedszkolnym
jest na etapie intensywnych zmian i rozwoju. Zmienia się m. in. jego sposób postrzegania świata. Zaczyna dostrzegać i coraz lepiej rozumieć rządzące nim zasady i reguły. Coraz bardziej świadomie kontroluje własne zachowania. Coraz częściej potrafi zauważyć emocje drugiego człowieka; rośnie jego empatia i umiejętność właściwego rozumienia zachowań innych osób.
Emocje i umiejętności społeczne
Jak powszechnie wiadomo, najlepszą formą nauki jest zabawa, dlatego ćwiczenia dotyczące rozpoznawania oraz rozumienia emocji własnych i drugiego człowieka, które zamieściliśmy w tej książeczce, właśnie w formie atrakcyjnej zabawy umożliwiają kilkulatkowi nabywanie, jak również doskonalenie umiejętności społecznych. Ćwiczenia te stanowią praktyczną pomoc do prowadzenia zarówno w przedszkolu, jak i w domu zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.
Emocje i umiejętności społeczne w systemie PUS
Książeczka ta jako pierwsza jest w całości poświęcona zagadnieniom związanym z rozpoznawaniem, określaniem i nazywaniem emocji własnych i drugiego człowieka. Ponieważ to książeczka skierowana do dzieci młodszych, to opiera się wyłącznie na ćwiczeniach i zagadkach obrazkowych, w których często wykorzystywane są tak obecnie popularne i powszechnie w komunikacji stosowane emotikony czy - mówiąc inaczej - emoznaki. Wszystkie ćwiczenia należy rozwiązywać stosując zestaw kontrolny PUS. Rozwiązując ćwiczenia, dziecko jednocześnie układa klocki w zestawie kontrolnym, aby pod koniec pracy móc samodzielnie sprawdzić, czy udzieliło poprawnych odpowiedzi. Prawidłowo ułożony wzór kontrolny jest dla dziecka informacją, że ćwiczenie zostało rozwiązane dobrze, a tym samym jest doskonałą motywacją do sięgania po kolejne zadania.
Nowa książeczka PUS
znajdzie zastosowanie zarówno w edukacji przedszkolnej, jak i w edukacji domowej. Powinna też znaleźć się w gabinetach pedagogów, psychologów i terapeutów pracujących z dziećmi młodszymi oraz z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
W przygotowaniu jest również książeczka dotycząca emocji i kompetencji społecznych dla dzieci starszych.
Komentarze