Obraz wyrzucony na stertę rupieci, zakurzony szkielet na strychu i najlepszy koń wyścigowy w historii Ameryki to wątki, z których autorka splata rozległą opowieść o harcie ducha, obsesji i niesprawiedliwości.
Kentucky, rok 1850. Czarny stajenny i źrebak nawiązują nić porozumienia, która zaprowadzi konia do rekordowych zwycięstw na całym Południu. Kiedy naród pogrąża się w wojnie domowej, młody artysta, który zyskał sławę dzięki portretom koni, podejmuje walkę za Unię. W pełną niebezpieczeństw noc ponownie spotyka się z ogierem i jego stajennym, a życie ich wszystkich jest bardzo dalekie od blasku torów wyścigowych.
Nowy Jork, 1954. Martha Jackson, właścicielka galerii znana z ryzykownych zakupów dzieł nowatorskich malarzy współczesnych, staje się obsesyjnie zainteresowana dziewiętnastowiecznym obrazem przedstawiającym zjawiskowego konia.
Waszyngton, rok 2019. Jess, naukowczyni z Australii pracująca w Smithsonian, i Theo, nigeryjsko-amerykański historyk sztuki, niespodziewanie łączą się za sprawą wspólnego zainteresowania koniem - ona bada kości ogiera w poszukiwaniu wskazówek dotyczących jego legendarnej siły i wytrzymałości, a on odkrywa historię nieznanych czarnych koniarzy, dzięki którym Lexington brawurowo pokonywał rywali.
"Chronologiczne i interdyscyplinarne przeskoki Brooks są porywające". "The New York Times Book Review"
"Poruszająca narracja o rasie i sztuce". "TIME"
"Czytanie tej książki jest jak oglądanie koni galopujących w wyścigu - po prostu nie można oderwać wzroku". "Oprah Daily"
Geraldine Brooks jest autorką powieści "March", za którą otrzymała Nagrodę Pulitzera, a także innych międzynarodowych bestsellerów, takich jak "The Secret Chord", "Caleb's Crossing", "Ludzie księgi" czy "Rok cudów". Opublikowała również dobrze przyjęte książki z gatunku literatury faktu, "9 części pożądania" i "Foreign Correspondence". Urodziła się i wychowała w Australii, mieszka w Massachusetts. Nagrody: Anisfield-Wolf Book Award, Dayton Literary Peace Prize, Dr. Tony Ryan Book Award
Komentarze