Wykorzystaj terapeutyczną moc muzyki
Muzyka od najmłodszych lat towarzyszy nam w nauce, zabawie i wypoczynku. Wiele dzieci w spektrum autyzmu czuje z nią naturalną więź. Nie zawsze jednak łatwo jest im uczestniczyć w zajęciach muzycznych i rozwijać swój talent. Książka Dority S. Berger pokazuje, jak pokonać tę trudność i wykorzystując muzykoterapię, wspomagać ich rozwój intelektualny, emocjonalny i sensomotoryczny.
Autorka, psychoterapeutka i pianistka, wyjaśnia, w jaki sposób nauka gry na instrumencie uczy systematyczności i stanowi trening umiejętności społecznych. Opisuje różnice między lekcjami muzyki, umuzykalnianiem a muzykoterapią i tłumaczy, jak stosowanie tej ostatniej może pomóc w radzeniu sobie z konkretnymi problemami. Praktyczne wskazówki Berger pomogą wprowadzić muzykę do codziennego życia dziecka, wybrać odpowiedni dla niego instrument i motywować je do ćwiczeń. Poradnik zawiera również informacje na temat przygotowania dziecka do występów publicznych i udziału w koncertach oraz zapobiegania przeciążeniu sensorycznemu.
Książka Dzieciaki, muzyka i spektrum autyzmu odpowiada na najczęstsze pytania dotyczące edukacji muzycznej dzieci z ASD. Objaśnia, jak dzięki muzykoterapii rozwijać potencjał dziecka, obniżyć poziom lęku i niepokoju oraz rozładować napięcie psychofizyczne. To wsparcie dla rodziców, terapeutów i pedagogów poszukujących nowych rozwiązań.
O tym, że muzyka łagodzi stres i zmniejsza napięcie, poprawia nastrój, pobudza, a czasem także wspomaga koncentrację - jednym zdaniem: ma moc terapeutyczną - wiemy nie od dziś. Dorita S. Berger pokazuje, jak wielką rolę może ona odegrać w terapii dzieci w spektrum autyzmu, jak głęboko może odmienić ich życie. Podaje mnóstwo konkretnych wskazówek i rozwiązań. Gorąco polecam jej książkę wszystkim rodzicom dzieci w spektrum autyzmu oraz specjalistom. Joanna Grochowska, Fundacja SYNAPSIS
Kolejna wspaniała książka Dority S. Berger, którą powinien przeczytać każdy muzykoterapeuta, nauczyciel i rodzic. Łatwa w odbiorze lektura, pełna informacji o wpływie muzyki na procesy neurologiczne. Jako matka sama wiele się dowiedziałam!
Aksana Kavaliova-Moussi, terapeutka muzykoterapii neurologicznej
Wychowując nastolatka ze spektrum autyzmu, mogę potwierdzić, jak ważną rolę muzyka odegrała, i dalej odgrywa, w jego życiu - od nauki mówienia po dołączenie do orkiestry dętej. Książka zawiera praktyczne wskazówki dotyczące wyboru nauczyciela, instrumentu, a także motywowania do systematycznych ćwiczeń. To lektura obowiązkowa dla każdego, kto chciałby, żeby jego dziecko doświadczyło korzyści obcowania z muzyką.
Angela Scarpa, profesorka psychologii i dyrektorka Virginia Tech Autism Clinic & Center for Autism Research
Dorita S. Berger- doktor psychologii, pianistka koncertowa, edukatorka i certyfikowana muzykoterapeutka. Posiada wieloletnie doświadczenie kliniczne w terapii sensomotorycznej bazującej na muzyce, skierowanej do dzieci i dorosłych w spektrum autyzmu oraz z innymi diagnozami neuropsychologicznymi. Prowadzi warsztaty, wygłasza prelekcje na temat roli muzyki w nauce i medycynie, a także udziela konsultacji z zakresu muzykoterapii.
Komentarze