W tej miniaturce, związanej z konkursem Kangur Matematyczny, zawarte są różnorodne zadania, nawiązujące swoją tematyką do kompetencji posiadanych przez uczniów starszych klas szkoły podstawowej. Głównym jej celem jest przybliżenie pojęcia kodowania i szyfrowania. W tym celu staramy się przypomnieć szkolne i konkursowe zadania kojarzące się z kodowaniem i szyfrowaniem. W zasadzie prawie wszystkie zadania dotyczą liczb naturalnych. Treści tych zadań i ich sformułowania odbiegają jednak od szkolnych stereotypów. Umiejętności zdobyte przez ucznia przy rozwiązywaniu tych zadań doskonalą i utrwalają wiedzę zdobytą w tradycyjny sposób. Rozdziały I, II i V są wypełnione atrakcyjnymi zadaniami wprowadzającymi do świata kryptarytmów i algebrafów. Tematyka ta pojawia się w różnego rodzaju czasopismach. Obecnie w Polsce najpopularniejszym pismem poświęconym tej problematyce jest "Sudoku". Rozdział III wprowadza ucznia w nową problematykę - system dwójkowy. W rozdziale IV omawiamy znane najprostsze typy szyfrowania. Omówione będą przykłady szyfrowania tekstów, a także najprostsze przykłady szyfrowania tekstów. Ostatni V rozdział zawiera szereg zadań kojarzących się z kodowaniem lub szyfrowaniem, z którymi wielu uczniów spotkało się w konkursie Kangur Matematyczny.
Komentarze