Opis produktu
Cechy
Komentarze
Jerzy Prokopiuk (ur. 1931) uznawany jest za jednego z najciekawszych polskich intelektualistów, ezoteryk, gnostyk, antropozof, wybitny tłumacz, jungista (przetłumaczył na polski kilka dzieł Carla Gustava Junga), autor kilkunastu książek. Pierwszą jego samodzielną pracą jest krótkie wprowadzenie do wiedzy o gnozie czyli właśnie Gnoza i gnostycyzm. W tej krótkiej książeczce autor zestawia myśl hellenistyczną z myślą orientu gdzie leżą źródła gnozy. Zadaje też pytania (i daje odpowiedzi): Czym była - i jest - gnoza? Cołączy ją z pogaństwem, co z judaizzmem i co z chrześcijaństwem? Podaje różnorakie współczesne definicje gnozy i gnostycyzmu. Analizuje także gnozę jako system epistemologiczny i zastanawia się nad użytecznością myśli gnostyckiej dla współczesnego człowieka. Analizuje także gnozę jako religię skupiając się szczególnie na gnostycyzmie chrześcijańskiej. Jak pisze sam autor: Gdybyśmy więc mieli opisać gnostycyzm przez wymienienie jego kwintesencjonalnych cech, to musielibyśmy powiedzieć, że do tych cech należą:
1. W teologii radykalny transcendentyzm, tj. przeciwstawienie Boga i świata duchowego (pleroma) nieświadomemu lub zbuntowanemu demiurgowi (Stwórcy Jahwe), jego archontom i światu materialnemu.
2. W kosmologii antykosmizm (wrogość wobec świata demiurga jako więzienia).
3. W antropologii dualizm człowieka i świata, triadyczna koncepcja człowieka (człowiek składa się z dała, duszy i ducha soma, psyche i pneuma) i opierający się na niej ezoteryzm (istnienie poznania dostępnego ludziom szczególnie do niego uzdolnionym i w tym sensie wybranym).
4. W eschatologii postulat wyzwolenia człowieka spod władzy demiurga i archontów (tj. spod władzy losu heimarmen), czyli z tego świata, właśnie przez gnozę, wtajemniczenie. 5. W etyce postawa skrajnie ascetyczna (lub rzadko skrajnie libertyńska, tzn. odrzucająca wszelkie prawa moralne).
6. W aspekcie społecznym indywidualizm i pluralizm (w chrześcijaństwie ideał Kościoła policentrycznego składającego się z wielu ośrodków charyzmatycznych).
Ta niewielka książeczka nawybitniejszego w tej dziedzinie polskiego specjalsty to najlepsze wprowadzenie czytelnika w tematykę.
1. W teologii radykalny transcendentyzm, tj. przeciwstawienie Boga i świata duchowego (pleroma) nieświadomemu lub zbuntowanemu demiurgowi (Stwórcy Jahwe), jego archontom i światu materialnemu.
2. W kosmologii antykosmizm (wrogość wobec świata demiurga jako więzienia).
3. W antropologii dualizm człowieka i świata, triadyczna koncepcja człowieka (człowiek składa się z dała, duszy i ducha soma, psyche i pneuma) i opierający się na niej ezoteryzm (istnienie poznania dostępnego ludziom szczególnie do niego uzdolnionym i w tym sensie wybranym).
4. W eschatologii postulat wyzwolenia człowieka spod władzy demiurga i archontów (tj. spod władzy losu heimarmen), czyli z tego świata, właśnie przez gnozę, wtajemniczenie. 5. W etyce postawa skrajnie ascetyczna (lub rzadko skrajnie libertyńska, tzn. odrzucająca wszelkie prawa moralne).
6. W aspekcie społecznym indywidualizm i pluralizm (w chrześcijaństwie ideał Kościoła policentrycznego składającego się z wielu ośrodków charyzmatycznych).
Ta niewielka książeczka nawybitniejszego w tej dziedzinie polskiego specjalsty to najlepsze wprowadzenie czytelnika w tematykę.
Zobacz także
A fe! Społeczno-kulturowe konteksty wstrętu...
Katedra Wydawnictwo Naukowe
39,99 zł
Aktywna strona nieskończoności
vis-a-vis Etiuda
28,99 zł
Andare a casa o in casa?
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
23,99 zł
Artystyczne światy Anny Szpakowskiej-Kujawskiej
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
63,99 zł
Komentarze